Qué he aprés de les competències bàsiques de les TIC?
Vivim en una erra tecnològica on les Tic formen part de l’educació Infantil i com a tal els mestres hem de disposar de les competències tecnològiques necessàries per poder controlar i dur a terme les activitats de classe. El primer
que he aprés és que per tal de poder fer servir les TIC és necessari disposar
d’unes competències tecnològiques i que aquestes han d’estar en relació a les
tres àrees del currículum d’Educació Infantil. Hem aprés que existeixen fins a sis dimensions de l’aprenentatge de les competències digital que són les següents: cognitiva,col·laborativa, comunicacional, creativa, ètica i instrumental.
Els meus dubtes i curiositats sobre les competències de les TIC
Els meus dubte d'aquesta apart són les següents:
1. Qui podem considerar un analfabet? I un analfabet digital?
2.
Quin tipus de
coneixements, capacitats, habilitats i actituds s’han de desenvolupar?
3.
En quina/es dimensions es
desenvolupen?
4.
Què ha de saber, o saber
fer, o promoure un professor per ser considerat Competent digitalment?
Què he de saber?
El primer que
hem de saber com a mestre és diferencia entre un analfabet i un analfabet digital. En termes
generals, considerem analfabet aquell qui no sap llegir i escriure. En canvi, els analfabets digitals son
aquells que no estan preparats per a desenvolupar-se autònomament en la Societat
de la Informació i el Coneixement.
LES DIMENSIONS
Segons Vivancos, podem distingir fins
a sis dimensionsdel’aprenentatge a la competència digital.
• Cognitiva. La
competència digital, a més de les destreses bàsiques del tractament de la
informació.
•
Col·laborativa. Capacita per al treball col·laboratiu i la gestió col·lectiva
del coneixement, mitjançant la creació de xarxes socials i comunitats virtuals
a Internet.
•
Comunicacional. Desenvolupa criteris informats per a la selecció dels
continguts i les fonts més apropiades entre d’amplíssima oferta de fonts i
mitjans de comunicació.
• Creativa.
Capacita als alumnes com a autors de continguts. Estimula la innovació, la
generació d’estètiques noves, la investigació i l’exploració de noves idees, en
definitiva, proposar escenaris d'aprenentatge que permetin superar el «copiar i
enganxar»
• Ètica. La competència digital ha d’incloure un esperit crític en front dels continguts digitals i desenvolupar actituds per a l'ús segur i el respecte a la privacitat.
• Instrumental. Les TIC ofereixen instruments i metodològics per al treball intel·lectual, la comunicació i la creació. Un component clau de la competència digital és garantir el domini instrumental de les aplicacions i serveis d'Internet i de les aplicacions multimèdia.
LES COMPÈTENCIES DELS DOCENTS
LES COMPÈTENCIES DELS DOCENTS
En un primer moment, hem de passar per una fase d’accés en la que hem
d’aprendre l’ús Basic de la tecnologia.
A continuació passen per una fase
d’adopció. Fase en la que els docents utilitzen l’ordinador per fer el
mateix que feien prescindint dels ordinadors. Utilitzen com a recursos el canó
i un programa anomenat “Power Point” com si fos una pissarra digital, però
aquesta utilització no suposa innovació de la didàctica. La tercera fase anomenada d’adaptació, consisteix en aplicar la
tecnologia en les pràctiques tradicionals tot i que s’augmenta la
productivitat. Encara que els alumnes en compte d’utilitzar una llibreta
actualment utilitzen un processador de textos. La quarta fase d’apropiació en la interacció de les TIC en les
aules facilita l’experimentació de noves i diferents formes de treballar
didàcticament. Per últim, podem anomenar una darrera fase com fase d’innovació, aquesta fase no sol
ser gaire fàcil ja que no tots els docents són capaços d’innovar en les TIC per
la seva complexitat, temps i esforç que suposa. Tot i que per ésser competent
amb les TIC s’hauria d’aconseguir
.
A l’actualitat amb la incorporació de les TIC a les aules els docents són els primers que han de tenir una sèrie de competències bàsiques respecte a les tecnologies per poder dur a terme la seva pràctica educativa utilitzant diversos recursos metodològics. Però per això, prèviament, es necessari passar per un procés d’aprenentatge entorn a les TIC en quatre fases. Un procés que normalment pot tenir una durada de un any i mig o dos any. Les pràctiques educatives
tradicionals ja no serveixen per assolir les capacitats requerides.
Tal i com
posen en les lectures de la UNESCO la finalitat d’aquesta és la harmonitzar i
la formació, per això es van establir tres factors:
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació, la qual ha de conèixer i dominar com a eina metodològica. Faciliten i inspiren l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants.
- Formació inicial del professorat on i aparegui el domini de les TIC. Dissenyen i desenvolupen experiències d'aprenentatge pròpies de la era Digital.
- Modelen el treball i l'aprenentatge característics de la era digital.
- Promouen i exemplifiquen Ciutadania Digital i Responsabilitat.
- Es comprometen amb el Creixement Professional i amb el Lideratge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada