LA IMPORTANCIA DE LES TIC A L' ÈTAPA INFANTIL

LA IMPORTANCIA DE LES TIC A L' ÈTAPA INFANTIL

dijous, 13 de desembre del 2012

LES COMPETÈNCIES DELS MESTRES AMB LES TIC

Qué he aprés de les competències bàsiques de les TIC?

 
Vivim en una erra tecnològica on les Tic formen part de l’educació Infantil i com a tal els mestres hem de disposar de les competències tecnològiques necessàries per poder controlar i dur a terme les activitats de classe. El primer que he aprés és que per tal de poder fer servir les TIC és necessari disposar d’unes competències tecnològiques i que aquestes han d’estar en relació a les tres àrees del currículum d’Educació Infantil. Hem aprés que existeixen fins a sis dimensions de l’aprenentatge de les competències digital que són les següents: cognitiva,col·laborativa, comunicacional, creativa, ètica i instrumental.
 

Els meus dubtes i curiositats sobre les competències de les TIC



Com ja hem parlat en varies ocasions, avui en dia hem de disposar d'unes competències digitals per no ser analfabets digitals, és a dir: hem de conèixer i saber aplicar les noves tecnologies i com a mestres hem de conèixer les Tecnologies de la Informació i la comunicació per tal de poder ensenyar i educar als infants de les aules i no quedar-se enrere.
Els meus dubte d'aquesta apart són les següents:
1.      Qui podem considerar un analfabet? I un analfabet digital?
2.      Quin tipus de coneixements, capacitats, habilitats i actituds s’han de desenvolupar?
3.      En quina/es dimensions es desenvolupen?
4.      Què ha de saber, o saber fer, o promoure un professor per ser considerat Competent digitalment?

Què he de saber?

El primer que hem de saber com a mestre és diferencia entre un analfabet i un analfabet digital. En termes generals, considerem analfabet aquell qui no sap llegir i escriure. En canvi, els analfabets digitals son aquells que no estan preparats per a desenvolupar-se autònomament en la Societat de la Informació i el Coneixement.
LES DIMENSIONS 
Segons Vivancos, podem distingir fins a sis dimensionsdel’aprenentatge a la competència digital.
Cognitiva. La competència digital, a més de les destreses bàsiques del tractament de la informació.

• Col·laborativa. Capacita per al treball col·laboratiu i la gestió col·lectiva del coneixement, mitjançant la creació de xarxes socials i comunitats virtuals a Internet.
Comunicacional. Desenvolupa criteris informats per a la selecció dels continguts i les fonts més apropiades entre d’amplíssima oferta de fonts i mitjans de comunicació.
• Creativa. Capacita als alumnes com a autors de continguts. Estimula la innovació, la generació d’estètiques noves, la investigació i l’exploració de noves idees, en definitiva, proposar escenaris d'aprenentatge que permetin superar el «copiar i enganxar»
Ètica. La competència digital ha d’incloure un esperit crític en front dels continguts digitals i desenvolupar actituds per a l'ús segur i el respecte a la privacitat.
Instrumental. Les TIC ofereixen instruments i metodològics per al treball intel·lectual, la comunicació i la creació. Un component clau de la competència digital és garantir el domini instrumental de les aplicacions i serveis d'Internet i de les aplicacions multimèdia.
LES COMPÈTENCIES DELS DOCENTS
En un primer moment, hem de passar per una fase d’accés en la que hem d’aprendre l’ús Basic de la tecnologia. A continuació passen per una fase d’adopció. Fase en la que els docents utilitzen l’ordinador per fer el mateix que feien prescindint dels ordinadors. Utilitzen com a recursos el canó i un programa anomenat “Power Point” com si fos una pissarra digital, però aquesta utilització no suposa innovació de la didàctica. La tercera fase anomenada d’adaptació, consisteix en aplicar la tecnologia en les pràctiques tradicionals tot i que s’augmenta la productivitat. Encara que els alumnes en compte d’utilitzar una llibreta actualment utilitzen un processador de textos. La quarta fase d’apropiació en la interacció de les TIC en les aules facilita l’experimentació de noves i diferents formes de treballar didàcticament. Per últim, podem anomenar una darrera fase com fase d’innovació, aquesta fase no sol ser gaire fàcil ja que no tots els docents són capaços d’innovar en les TIC per la seva complexitat, temps i esforç que suposa. Tot i que per ésser competent amb les TIC s’hauria d’aconseguir .

A l’actualitat amb la incorporació de les TIC a les aules els docents són els primers que han de tenir una sèrie de competències bàsiques respecte a les tecnologies per poder dur a terme la seva pràctica educativa utilitzant diversos recursos metodològics. Però per això, prèviament, es necessari passar per un procés d’aprenentatge entorn a les TIC en quatre fases. Un procés que normalment pot tenir una durada de un any i mig o dos any. Les pràctiques educatives tradicionals ja no serveixen per assolir les capacitats requerides.
Tal i com posen en les lectures de la UNESCO la finalitat d’aquesta és la harmonitzar i la formació, per això es van establir tres factors:


  1. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació, la qual ha de conèixer i dominar com a eina metodològica. Faciliten i inspiren l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants.
  2. Formació inicial del professorat on i aparegui el domini de les TIC. Dissenyen i desenvolupen experiències d'aprenentatge pròpies de la era Digital.
  3. Modelen el treball i l'aprenentatge característics de la era digital.
  4. Promouen i exemplifiquen Ciutadania Digital i Responsabilitat.
  5. Es comprometen amb el Creixement Professional i amb el Lideratge.
Aquest és un resum de les competències que ha de tenir un mestre de Infantil per tal de poder treballar amb els seus alumnes les TIC: 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada